fredag 31 oktober 2008

En bakdag....


Idag blev det ingen tur till IKEA som vi hade tänkt oss. Istället hade jag en stor bakdag! Jag får såna tokryck ibland...
Jag bakade två sorters småkakor. Hade bondkakor i huvet men ingen sirap hemma och inget bikarbonat så det blev en variant i stället... "Bondsnitt" kan vi säga!
Efter det gjorde jag "Skurna chokladbröd." Uppmärksamma läsare märker att jag noggrannt undviker alla slags bak med en kavel inblandad, rulla ut små kulor eller längder som man kan skära = min melodi!En toscatårta i långpanna fixade jag också till och en annan långpanna med
"kärleksmums"!!!

Min son ska sälja fikabröd i lärarnas personalrum på fredag, till det bakade jag en omgång Brownies med aprikoser i, men den blev lite för länge i ugnen. Den kan vi ju äta själva, kan baka en ny i morron bitti...

Jag älskar verkligen att baka, så avkopplande och kul. Om jag bara klarade av att baka matbröd lika lätt skulle jag aldrig köpa en limpa,men tyvärr blir alla min försök i den riktningen misslyckade!

_______________________________

BakingDay" today, I love baking, as long as it doesn´t involve a rolling-pin! Made two kinds of biscuits. One with syrup and almonds, the other one with chocolate. Two cakes in the oven. One with chocolate and chocolatefrosting and coconutflakes on top. The other one with a topping of almonds...Baking is so relaxing. The taste of homemade cookies, and the smell....mmmm, so delicious!










____________________________________
Efter middagen åkte vi till kyrkogården. Barnen tände varsitt ljus på sin farmors grav! Min svärmor Margareta gick bort fär drygt ett år sedan. Det känns fortfarande konstigt att tänka att hon är borta. Jag gillar Allhelgonahelgen. En tid att stanna upp i lite eftertanke och att reflektera över livet.
______________________________________
After supper we went to the cemetary. This weekend in Sweden is a time to light candles and lights on the graves of our near and dear ones... The children lit two candles on their grandmothers grave. My mother-in-law Margareta passed away last year and it´s still hard to believe that she is gone...I like this season, a time for reflection and to remember those who aren´t with us anymore!

1 kommentar: