tisdag 21 oktober 2008

Baka baka liten kaka...

I går bakade jag och min mamma tunnbröd. För mig är det en äkta norrländsk delikatess, även om jag starkt misstänker att det finns i hela Sverige, men under andra namn. De lokala skillnaderna på hur man gör är gigantiska... men så här gör vi i alla fall: Man börjar i svinottan med att elda upp ugnen, gäsp!!

När elden har brunnit en stund är det dags att göra "stöpan" eller på svenska; degen.


Vi använde mjölk, jäst, sirap, olja,vetemjöl, salt,rågsikt och vetekli. När man tar upp degen på bakbordet lägger man i lite hjorthornssalt.


Om allt går bra och ugnen blir varm och degen jäser som den ska är det då dags att ta upp densamma på bakbordet. Kladdigt om fingrarna, degen ska ju vara ganska lös... i vilket fall som

helst gör man små runda bullar, eller "ämna´" på jamska. Sen är det bara att baka på!

Hit är det för mig, en glad amatör, ganska lätt.

Sen börjar svårigheterna. Det är viktigt att man kavlar jämnt. Annars blir brödkakorna endera brända på ena sidan eller ogräddade på den andra, man måste ha mycket mjöl för att inte sätta fast kakan i bakbordet... men inte för mycket för då blir degen för hård!


Brödkakan ska sen lite smidigt svängas upp på en "bakafjäl" Vad det är kan jag inte ens förklara men det är transportmedlet för kakan in i ugnen kan man säga. (Fick inte med den på bild).
I ugnen kommer då nästa stressmoment. Hett som i ... Ugnen måste vara varm som bara katten.men kakan får inte brännas. Det måste dessutom brinna en låga, så att brödet tar upp sig och får färg...
Jag måste ju erkänna att mamma fick stå för det mesta av gräddningen! Jag var alldeles för "musbränt"!

Bakningen gick trots allt väldigt bra och jag ska gömma undan lite av brödet till jul, för det finns inget så underbart som att göra en "tunnbrödsstut" med lite av julskinkan som nyss har kommit ut ur ugnen...

____________________



Me and my mother baked some bread yesterday!

We had a really nice day. Up early in the morning to heat up the oven. After making the dough it was time to start some serious baking.


I have to confess that the heat in the oven was to hot for me, so I was handling the rolling pin...

The bread we made is an old traditional one that I think is most common in the northern parts of Sweden. It´s made of milk, yeast, oil, syrup, flour of wheat,and rye, and salt... tastes like paradise when it´s straight from the oven with some butter almost melting on top ...yummie!

Even though it was hard work for a full day I would do it again anyday. I think it´s important to keep old traditions alive and to bring them on to the next generation to come...


3 kommentarer:

  1. It looks so good! I can taste it!

    SvaraRadera
  2. Ja,en stut av dom där skulle inte vara så dumt.Jättefina !

    SvaraRadera
  3. MUMS FILLIBABBA!KAN KÄNNA DOFTEN. MINNS NÄR MIN f.d.SVÄRMOR BAKADE!!! TJUCKAMBRÖD, SA HON. SÅ IN I VASSEN GOTT. VAD DUKTIG DU ÄR, JAG ORKADE INTE ENS LÄRA MIG...ELLER TÄNKTE-DE KAN JAG GÖRA SEN????MEN VART TOG TIDEN VÄGEN?JA JA INGET ATT GÖRA NÅGOT ÅT, MEN SMAKEN MINNS JAG....OCH DOFTEN.KRAM IMMA

    SvaraRadera