lördag 3 mars 2012

Utvärdering av brödbaket....

Lovade ju en uppdatering av mitt stora brödbak förra veckan.

Här kommer det!


Kommer inte ihåg vad det här brödet hette i receptet... och det spelar inte så stor roll, för jag kommer nog inte att baka det igen!

I och för sig inte så stort fel på brödet, men gillar inte när alla solroskärnor ramlar av så de ligger precis på alla ställen de inte ska ligga! Även om man skippar dem så, nja... tror inte det!

Havrerutor...
En favorit.
Saftiga och lättbakade.
Kommer nog att bakas igen och igen.
Recept kan ordnas...

Slutligen, crescendot, le grand final, kvällens clou...

Surdegsbrödet...

Det mörka blev rätt så bra. Kan nog kanske använda grundreceptet och blanda i lite nötter och lite russin...

Det ljusa blev däremot otroligt gott. Lite så där som brödet man får i Grekland till maten. Segt och med stora hål. Mycket smak fast det inte innehöll några kryddor. Perfekt till soppa och grytor, där man får suga upp det sista av såsen med en bit bröd.

Det var min utvärdering... Min familj då. Tja. Vi köpte en limpa för att min son skulle ha nåt vettigt att göra matsäcksmackor av...

En vanesak säkert, men ett vet jag... som en fågel Fenix reser jag mig ur askan och gör nya försök.
Surdegen står i kylskåpet och jag ger den lite återupplivning då och då.
Hittills lever den.




2 kommentarer:

  1. Det finns väl inget godare än nybakat, gärna hembakat bröd!
    Om du vill, får du gärna lägga ut recept på havrerutorna och det "grekiska" brödet. Man blir ju riktigt sugen på att baka när man ser dian suktande bilder! kramar Ullis

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut! Lägg solrosfröna i degen istället så slipper du att de trillar iväg.
    Jag vill gärna ha receptet på havrerutorna.
    Ha en trevlig vecka!

    SvaraRadera