måndag 5 mars 2012

Mera recept...


Saftiga havrerutor

4 dl fiberhavregryn.
(Jag tog 3dl vanliga havregryn och 1dl havrekli)
5dl vatten.
50g jäst
25 gram matfett
2dl vatten
3msk mörk sirap
2dl filmjölk
1msk salt
1msk brödkryddor
15-16 dl rågsikt

Gör så här...

1.Häll havregynen i en bunke. Koka upp 5dl vatten och slå det över grynen. Rör om och låt det svalna till fingervärme,  37 grader. Det tar ca 45 minuter.
2. Smula jästen i en bunke. Smält matfettet. Tillsätt vattnet.(2dl) och värm vätskan till fingervärme. Slå den över jästen och rör om.
3. Tillsätt grynblandningen, sirapen, filmjölken, saltet och brödkryddorna. Arbeta in rågsikten  till en smidig deg. Låt den jäsa under bakduk i ca 45 minuter.
4. Ta upp och knåda upp degen på mjölat bord.Stjälp upp den i en bakpappersklädd långpanna. Platta ut den med mjölade händer. Pensla en kniv med lite olja och skär degen i 24 rutor. (Jag tyckte det blev lite små bitar, så jag skar i 16 bitar). Nagga med en gaffel. Låt jäsa i ca 30 minuter.
5. Grädda i 225 graders värme i ca 25 minuter. Stjälp upp brödet på galler och låt det svalna under duk.
Recept från tidningen Hembakat...





2 kommentarer:

  1. Tack för receptet! Jag ska baka det så snart jag kommer ihåg att handla hem havregryn :-).

    SvaraRadera
  2. Nu har jag prövat och det blev ett mycket gott bröd! Fast nästa gång ska jag göra det när min levande bakassistent inte jobbar :-). Tungt att knåda för hand.

    SvaraRadera