tisdag 21 februari 2012

Sömn, surdeg och snuva...

Tror rubriken ger en god förevisning om hur livet ser ut just nu.
Sover och sover... skulle nog ärligt kunna säga att jag aldrig varit så trött någon vinter som denna!
Trampar runt på samma fläck hela tiden, får inte mycket gjort... tur i alla fall att jag inte behöver engagera mig i ett arbete... eller också är det precis tvärtom.
Har sista två veckorna haft en envis förkylning som bestämt sig för att inte slå till blott en utan två gånger, med en kraft mätbar av seismologer. Åtminstone kändes det så i min lilla snorfyllda hjärna.
Nu känns det i alla fall som om vårsolen börjat titta in lite om dagarna! Ett steg i rätt riktning..

En stående följetong i mitt bloggande är ju min jakt på det perfekta matbrödet, som enligt mig ser ut som följer!
1. Få ingredienser
2. Snabbt att baka
3. Inte bli torrt och tråkigt
4. Passa till hela familjen
Hittills har jag misslyckats.
Bröd som smakar ljuvligt nybakat har på något oförklarligt sätt förvandlats till ett icke oansenligt mordverktyg över natten, och ingen vill äta av det.
Nu har jag tänkt mig att det kanske är jag, hemska tanke, som har haft helt fel attityd mot det stackars brödbaket.
Så därför... i senaste numret av den, i mitt tycke, eminenta baktidningen Hembakat finner jag en stor och inspirerande mängd bakrecept. De flesta med det gemensamma att DET TAR TID!
Hemska tanke.
Nåväl.. jag går helhjärtat in för projektet och sätter igång två surdegar.
En vete- och en rågsurdeg.
Nu får jag ju vänta några dagar på att de ska sura till sig...
Så i väntan på det så fixar jag till två andra degar.
Ett recept på havrerutor.
Det är havregryn och havrekli som bor i degbunken, de är skållade och ska svalna i väntan på de andra ingredienserna. I den gula bunken ligger en "fördeg" till ett grovt rågbröd. Den ska jäsa i fyra! timmar, i med resten och jäsa fyra!! timmar till.
Slow food... Uppdatering följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar