tisdag 6 december 2011

En rörande historia...

Jag tror att det bor en gammal "butaus" i mig..
Trots min djupt inrotade koskräck!
Älskar den sorts bumat som man gör på mjölk. Till exempel sötost och rörost!

Jag vet inte vad det är som är så gott med det egentligen, smakar inte så himla mycket, lite som messmör med en aning kanel och sirap..
Jaja.. i går kokade jag i alla fall rörost.
RÖROST

3,5 liter standardmjölk
5dl grädde
Värmes till ca 37 grader.
Tillsätt 1,5 msk ostlöpe.
Låt det löpa ihop tills det nästan kallnat, ca 40 minuter.
I med en kanelstång.
Skär ett rutmönster i ostmassan för att separera den från vasslen.
Nu ska rörosten kokas på svag värme några timmar.
Rör om då och då så att det inte bränns i botten.
Så här ser det ut när den har kokat en liten stund...
Det ska stå och sjuda tills i princip all vassle har kokat bort.
En hyfsad tumregel är att mjölken man hade från början ska halveras, alltså ska det vara ungefär två liter kvar.
Tillsätt sirap efter smak.. ett par matskedar så där.
Vispa ihop en redning på 1.5 dl grädde och 3/4 dl vetemjöl och rör ner det i ostmassan.
Låt det koka upp under omrörning och tills det har tjocknat lite..
När osten har kallnat läggs den i formar.
Ätes kallt med vad som helst på julbordet.
Smakar allra bäst på en tunnbrödsstut!
Tycker jag!
Förvaras kallt, går alldeles utmärkt att frysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar