tisdag 4 oktober 2011

Vardagsmat...

Jag brukar roa mig med att läsa bloggar om lite av varje. Måste säga att jag ibland blir otroligt trött på att hela tiden matas med recept på alla möjliga, och omöjliga, varianter på mat som man behöver minst trehundra ingredienser till! 
Visst kan man känna sig sugen på att fixa det lilla extra... men nog är det vardagslunken som kräver extra inspiration!?
Därför kommer här mitt recept på
FLÄSKPANNKAKA
Tärna och knaperstek ca 500gram sidfläsk
Salta och peppra, jag använder vitpeppar. Inget salt om fläsket är rimmat.
Vispa ihop 4 ägg
5dl mjölk
4,5 dl vetemjöl.
Tillsätt ytterligare 5 dl mjölk
lite salt
en kapsyl ostlöpe.
Blanda i det knaperstekta fläsket och slå smeten i en smord långpanna...
Grädda i mitten av ugnen i 220 grader ca 30 minuter.

Ser väl inte så illa ut?
Skär i lämpligt stora bitar och ätes med fördel utan krusiduller.
Vilket enligt min smak betyder...
en rejäl klick lingonsylt och ett glas iskall mjölk!
Smaklig måltid...
Har fått frågan av några stycken om varför jag använder ostlöpe i pannkakssmeten.
Ja, det gör jag för att den tar upp sig bättre och blir väldigt luftig...
Dessutom blir "pucklarna" lite krispiga längst upp. Det lät ju väldigt obegripligt förståss... Äh, prova får ni se!


3 kommentarer:

  1. Det var länge sen jag hade fläskpannkaka-kanske dsgs?!
    Louise D.
    PS Snikar åt mig lite systund emellanåt. Kan tydligen inte leva utan.
    Förresten varför ostlöpe i pannkakan. Det har jag aldrig hört.

    SvaraRadera
  2. hej å tack för tipset med ostlöpe i pannkakan,den blen jätte god å fin.kom gärna med flera tips :)

    SvaraRadera
  3. Den såg jättegod ut din pannkaka,
    ska pova det receptet med ostlöpe i.
    Själv kan jag inte äta den efter min op. Men min kära älskar ju pannkaka ( och mig) gör väl åt honom då.

    Vad du är duktig på att sy, önskade att jag kunde..
    Ha det gott // Nettan

    SvaraRadera