måndag 10 oktober 2011

Vardagsmat 2

Innan jag börjar med dagens utsvävningar vill jag bara tala om att undertecknad, det vill säga jag själv, är mycket medveten om att älgkött inte tillhör vardagsmat för väldigt många. Ehuru jag då är bosatt i Jämtland och vårt landskapsdjur är älgen så kommer nu ett högst vardagligt recept på ...
ÄLGGRYTA
Ca 1,5 kilo grytbitar av älg brynes i omgångar i het stekpanna. Salt och peppar.
Skölj ur pannan mellan varje omgång med ett par dl vatten och häll stekskyn över grytbitarna som lägges i en hyfsat stor gryta...min tar sex liter.

Fyll på med en förpackning outspädd lättdryck med svart-vinbärssmak.
En förpackning passerade tomater,
3st hackade gula lökar. Ägna ingen stor energi åt att finhacka... grovt går bra, de kokar ju ändå sönder.
2st hackade vitlöksklyftor.
ca 1 dl soya.
2 st. köttbuljongtärningar.
Några matskedar sweet hot chilisås.
ca 1 matsked mejram.

Låt köttet stå och puttra ca 1 timme.
Tärna 3 rejäla morötter.
Ett tråg färska champinjoner (250g).
Går nog säkert lika bra med konserverade svampar...
2 röda paprikor

Lägg i morötterna och svampen som får puttra ytterligare ca en halvtimme.
Sist i med paprikorna.
Red av med lite vetemjöl om grytan känns tunn.
I med ett par rejäla klickar Creme Fraiche.
Fetthalt tar man som man själv vill. eller har samvete till.
Koka med lite försiktighet när paprikan har lagts i.
Anledningen till detta är att paprika som stormkokas blir skållad och hela grytan full av korviga paprikaskal. Talar av egen erfarenhet...
Smaka av med mer salt och peppar.
Kryddor är ju verkligen en smaksak. Själv gillar jag, och som tur är familjen, mat med mycket smak på. 
Klart färdigt.
Serveras med kokt potatis.
Kanske inte mat man slänger ihop mellan jobbet och ungarnas träning...
men det finns ju andra dagar också.
Smakar väldigt gott i alla fall!

2 kommentarer:

  1. Låter supergott, det ska jag prova, Sylvi.

    SvaraRadera
  2. Spännande inslag med lättdrycken, det ska jag prova!

    SvaraRadera