tisdag 12 mars 2013

Vårt dagliga bröd...

Jag har alltid haft problem med att baka gott matbröd, och det gör jag ingen hemlighet av...
Kaffebröd, gofika, tårtor och smörgåstårtor slänger jag ihop hur lätt som helst, men matbröd är hopplöst!
Men nu har jag köpt mig en bok med väldigt bra brödrecept, och vips så blir det faktiskt riktigt bra... inte varje gång, men snudd på.

Så här ser den ut och jag rekommenderar den helhjärtat!
I dag bakade jag ett bröd som skulle passa bra till soppan från förra inlägget.
Ett vitt bröd som gräddades i gjutjärnsgryta

Yvonnes bröd
3 ärter jäst (knappt ett halvt paket)
350 gram  eller 3 1/2 dl kallt vatten
2 tsk salt
380 gram vetemjöl special

Gör så  här...
Vispa ut jästen i vattnet
Rör i resten av ingredienserna och arbeta ihop till en lös deg.
Plasta in bunken med plastfolie, eller stoppa in hela bunken i en plastpåse.
Jäs i 4-6 timmar, eller över natten... upp till tolv timmar.
Sätt in en gjutjärnsgryta med lock i kall ugn och värm till 275 grader.
Lossa degen runt om kanten med en slickepott och stjälp upp den på mjölat bakbord.
Vik ihop den två eller tre gånger över sig själv med hjälp av en degskrapa. Var rädd om bubblorna i degen.

Knåda inte degen!!!


Lägg ner brödet i den upphettade stekgrytan och sätt på locket.
grädda i fem minuter.
Sänk värmen till 225 grader och grädda ytterligare 30 minuter.
Ta av locket och baka brödet i 20 minuter till.
Ta ut brödet och låt det svalna på galler utan bakduk.


Smakade som stenugnsbakat bröd, med en riktigt krispig yta och så där segt och onyttigt inuti...
Jo, degen fick jäsa så där fyra timmar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar