tisdag 12 mars 2013

Soppköket...

Efter en vecka i fjälluften borde man ju vara fylld av energi och kunna slänga sig in i hetluften med förnyade krafter. Jo, visst känns det bra... men det tar tid att vända på en oljetanker, om jag säger så! vädret i Ottsjö blev i alla fall bättre och bättre och vi fick till slut njuta av både sol och den vackra utsikten!

Jag har gått en längre tid och längtat efter Gulaschsoppa, jag tycker att det är så otroligt gott. Jag är inte så förtjust i den där burkvarianten, utan jag brukar göra en egen soppa som brukar gå hem hos alla. Jag hittade receptet på en soppskål i porslin, som ingick i en serie om flera olika sorter, med ett recept på varje, om ni fattar vad jag menar... Jag har ju svårt att laga mat efter bestämda regler och mått så jag anpassade den efter min egen smak, så här är receptet, håll till godo!!

Gulaschsoppa, som räcker till en hel medelstor jämtländsk by...
1,5 kg tärnat älgkött. ta det som passar, högrev, fransyska.... brukar bli mört oavsett vilket.
5 hg rökt tärnat sidfläsk
5 st finhackade gula lökar
6 st vitlöksklyftor


Bryn sidfläsket i lite matolja, i med löken och låt det fräsa en stund så löken blir lite genomskinlig.
Lägg i köttbitarna och låt det puttra med en stund. Det är inte så noga med tider och att det blir gyllenbrunt och sådan elegans... det ska ändå puttra så länge så det blir bra ändå. Pressa över vitlöken och rör om ordentligt.


1 flaska vitt vin, jag hade matlagningsvin, funkade bra.
3 liter vatten
1 burk tomatpuré 
1 msk salt
2 tsk krossad svartpeppar
2 msk paprikapulver
2 tsk cayennepeppar
2 msk mejram

Nu ska soppan stå och puttra i åtminstone 1 1/2 timme, därefter ska den färdigställas!

8 rejäla potatisar
4 stora röda paprikor
5 dl vispgrädde

Skala och tärna potatisen, lägg ner den i soppan och låt den koka med i ca tio femton minuter. Den får inte koka så att den blir potatismos.
Kärna ur och tärna paprikorna som ska läggas i när potatisen har kokat en stund. 
Avsluta med vispgrädden. 

Nu tänker jag slänga in en Brasklapp här och tala om att den mängden kryddor som står angivet i själva receptet är minimimått...
Jag vet mycket väl hur det är med kryddor och smaken och hur den är delad och så vidare.
Själv gillar jag, och som tur är, även min familj, mat som smakar mycket...
Några riktmått som jag själv kryddade med till denna mängd soppa. ( Ca 8 liter)
En burk tomatpuré
9 vitlöksklyftor
Säkerligen 2 matskedar salt
1 1/2 matsked svartpeppar
1 hel burk paprikapulver
1 msk cayennepeppar
4 msk mejram
Hade inga mått... jag går på magkänsla, så det kan ha varit ännu mer av vissa sorter!
Jag lovar, det bränner inte i munnen, det smakar bara mustigt och gott. Mycket av kryddornas styrka kokar in i soppan under den långa koktiden och det blir en fantastiskt god smak! 

Lycka till...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar