söndag 13 maj 2012

Chili con carne...

För tre år sen var jag på en resa till USA.
En kväll besökte vi en vingård i Kalifornien och blev bjudna på otroligt god mat. Den chilin som vi åt där var underbar, kryddstark, men ändå mjuk i smaken... helt kött istället för färs. Bönorna bredvid i en skål för sig!
En dag förra veckan såg jag ett danskt matlagningsprogram, Spisa med Price. Två brorsor lagade chili och det räckte för att jag skulle tänka till och försöka laga chili som "nästan" smakade som den vi åt den där aprildagen i soliga Kalifornien!

Chili con carne på mitt sätt
2 rejäla hackade lökar
1,5 kilo högrev
4 hg rökt sidfläsk
6 klyftor vitlök

Skär fläsket i små tärningar som bryns i stekpanna tills det får färg. Lägg över det i en stor kastrull eller stekgryta. Fortsätt med att steka den hackade löken och köttet som skurits i tärningar. Salta och peppra. Pressa i vitlöksklyftorna.
När allt har hamnat i den stora grytan ska det kryddas.
2 msk hel spiskummin
2 msk korianderfrön
En knapp deciliter chilipulver, vanligt... inte extra hot.
3 röda chilifrukter
1 gul chilifrukt.
3 lagerblad
2 buljongtärningar

Mortla spiskummin och korianderfrön. Dela och ta bort fröna ur chilifrukterna. Ner i grytan tillsammans med de andra kryddorna.

Tillsätt...
1 flaska kraftigt rödvin
2 förpackningar passerade tomater
2 öl
3dl vatten

Nu ska hela härligheten koka i några timmar. Köttet ska vara så mört att man kan peta sönder det med en gaffel.

Mera kryddor
2 msk oregano
3  tsk timjan
2 tsk kakao
ca 1 dl chilisås
2 msk honung.
Saften av en citron

Koka gärna en stund till...jag lät det koka en timme till! Sen ska bönorna i. Jag vill ha bönorna i chilin för att de ska dra åt sig smak av kryddorna, men det gör man som man vill.

1 stor burk, 400g. stora vita bönor
1 stor burk, 400 g. borlottibönor
1 stor burk, 400 g. cannellinibönor

Smaka av med mera kryddor om det behövs, jag gillar när det är kryddstarkt utan att brännas i munnen, jag köpte en färdigpackad pepparmixblandning på affären... vi använde inte jalapenon och habaneron!

I med bönorna som får puttra med en kort stund. Serveras rykande hett med ett gott bröd till!
Riktigt gott blev det, men den där chilin från Sonoma Valley... den får jag nog aldrig till.

Visste ni förresten att chilifrukters styrka mäts på en skala som heter scoville? Det visste inte jag.
Men nu har jag lärt mig det... tack vare två danska bröder som lagar mat och smågrälar i ett danskt matlagningsprogram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar