fredag 5 augusti 2011

Den glade bagaren...

Hej hej hallå bloggen!

Det är den glada bagaren som gör ett krumsprång in i fredagsmysets Sverige! Äntligen kom det en dag med lite sämre väder! Man låter ju inte riktigt klok som säger så, men liite skönt är det i alla fall.
Bestämde mig för att ha en bakardag!
Åkte till tätorten för att införskaffa bageriattiraljer!
Väl hemma gjorde Sofie deg till cookies...
Jag skållade en massa nyttigheter som ingår i ett recept som min kära syster förärat mig med...vetekross, rågkross, linfrö, vetekli, russin och lingonssylt!
Efter ett antal timmar, eller nästa dag.. tillsätter man jäst, vetemjöl och kokande vatten!
Bullar bakades ut i flygande, nåja, flygande och flygande, fläng!
Jag har vid ett antal tillfällen talat om precis hur usel jag är på att baka matbröd, men tjurar på ändå!
Kostnaden blir ju en helt annan om man bakar själv, plus att det doftar underbart i ett hus där man har bakat!
Men jag skulle ju ljuga om jag inte talar om var min stora passion ligger och drar... medan de "nyttiga" bullarna jäste i ett par omgångar så slängde  jag först ihop en klassiker!
Snoddas, kärleksmums, mockarutor...kärt barn har många namn!
En favorit som man aldrig tröttnar på!
Efter den kaloribomben åkte en toscakaka in i ugnen!
I toscaglasyren använde jag bara nötter i dag! Vi älskar hasselnötter och har tur att ingen är allergisk!
Mumsigt!
Själv äter jag en extremt liten bit av alla sorter!
Men smakar, det gör jag...
I morgon åker bullformarna fram, för då ska det vankas andra bullar!
Eventuellt en och annan småkaka också, men det får framtiden utvisa.
Det beror på vädret och hur snabbt klockan går!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar