torsdag 16 augusti 2012

Äntligen...

Nu har jag äntligen fått lite semester! Jag har ju sommarjobbat sedan slutet av maj, så det känns väldigt skönt. På lördag åker jag till Grekland och solar och badar! Den 27:e börjar jag omvårdnadsprogrammet i Bräcke, så det blir inte mycket dötid emellan precis..
När man ska ut och resa måste man ju sy en ny väska... eller hur? Jag tog och gick riktigt överstyr den här gången och sydde fem stycken i olika varianter och storlekar. Ett semesterkit, kan man säga!


 En liten praktisk mapp för viktiga dokument... passet, pengarna, biljetterna och det där andra som man vill ha full koll på!
Tänkte först slänga "locket" och börja om eftersom tyget drog sig i kviltningen och blev lite "all over the place". Men sen tyckte jag ändå att det såg helt okej ut...

 Den stora handväskan är jag väldigt nöjd med... dock inga fickor på insidan.
Mönstret hämtat från Lise Bergene, men lite ändrat.
En pytteliten kameraväska till min nya kompaktkamera, två små prylväskor.
En till pennor, sudd, ja sådant där som annars ligger och dräller i botten på väskan. Den andra lite större ska vara till lite medikamenter och annat...
Jag har låtit mig inspireras av Lise Bergene, men tagit egna mått och lagt till några fickor här och där....
Vilket år som helst nu kommer jag nog att lära mig hur man syr i ett blixtlås så att det blir riktigt snyggt också!

I går kväll skippade jag allt vad packning och plockande heter och vi tog en sväng på sjön med båten...
En helt underbar kväll, men attans så kallt det blev så fort solen försvann. I morse var det åtta grader varmt ute och tjock dimma...

4 kommentarer:

  1. Hej..
    Genom Anette Wallin som är en gemensam vän på FB hittade jag din blogg.. Jag har inte kollat så mycket här hos dig ännu men så fort det är någon från Jämtland blir jag intresserad.
    Min kusin Egon Hansson har bott i Gällö men jag vet inte om han bor kvar..
    Vi har nyss kommit hem till Partille efter 3 veckor i vår Jämtlands-stuga men jag längtar redan tillbaka..
    Ska nu kolla runt lite mer här hos dig..

    Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maidi! Kul med nya läsare... jag känner inte till din kusin, men ska fråga min svärfar som bor på gården och känner alla!
      det är alltid kul med "hemlandstoner". Ha det bra!!

      Radera
  2. Men det är faktiskt inte så svårt med blixtlås! Det finns ett underbart hjälpmedel som heter dubbelhäftande tejt. Finns i olika bredder hos t ex Panduro. Då slipper man nåla, och det är det som brukar kännas krångligt och bängligt, på ren svenska.
    Att sy en ficka i fodret är mycket lättare än det ser ut, kan visa dig vid tillfälle.

    SvaraRadera