lördag 12 december 2009

Bakning sömnad och lite annat...

Den här veckan har jag haft tur att få vara ledig torsdag och fredag. Det innebär att julförberedelserna nu är i full gång. På torsdagen bakade jag alla julkakorna, nästan, det blev en sort på fredagen också...



I går kokade jag sötost. Det är väl vad jag kan förstå en jämtländsk tradition, eller norrländsk kanske? Man kokar mjölk (och grädde...) hela dagen känns det som. Tre liter ska kokas ner till en, så det tar sin lilla tid. Kanelstången ska vara med.



Efter det stora koket ska det svalna en stund, sen i med ägg, sirap och ostlöpe. Sen skjuss in i ugnen. Låter knepigt det där men blir underbart gott, särskilt på en tunnbrödsstut...

Medan mjölken kokade passade jag på att sy lite granna... Lovade i ett svagt ögonblick att jag skulle skänka en lotterivinst till en julmarknad. Det gick ju bra... blev färdig vid halvett i natt. GÄSSP!!!!
Önskar att det vore egen design på detta underverk, men det är det ju förståss inte... En av Jämtkviltarna; fantastiskt duktiga Margreth Säterhall har stått för den.


Mats och Sofie ska jobba på marknaden, men jag ska försöka att städa lite i dag. Sonen kommer nog att bli lycklig när morsan jagar runt honom med dammsugaren.

2 kommentarer: